Een goede social media strategie? Lees onze tips!
Tips voor je social media strategie
Je bent met je bedrijf vast al bezig met social media. Hoe je social media het beste in kunt zetten, is echter iets wat veel ondernemers lastig vinden. Misschien heb je baat bij de hulp van een specialist? In dit blog geven wij je alvast graag wat tips hoe je de juiste vertaalslag kunt maken met je social media strategie. Want wat een goede social media strategie is, verschilt per organisatie. Wij voorzien je graag van tips omtrent de beste social media strategie. Lees snel verder!
Onderzoek wie je doelgroep is
Allereerst is het van groot belang dat je weet voor wie je social media inzet. Wie is je doelgroep? Wil je vooral mannen of vrouwen bereiken? En in welke leeftijdscategorie bevindt je doelgroep zich? Bedenk ook wat zij interessant zouden vinden om van je organisatie te zien. Doe dit voordat je begint met het plaatsen van allerlei social media content. Heel handig is dat je in de statistieken van Facebook en Instagram al snel een beeld krijgt van je doelgroep en op welke tijdstippen de doelgroep actief is. Zorg er dan ook voor dat je je content hierop aanpast en deze plaatst wanneer je doelgroep het meest actief is. Zo heb je de meeste kans dat je content hen zal bereiken.
Maak de keuze voor hoogwaardige kwaliteit content
Tegenwoordig wordt bewegend beeld steeds populairder op social media. Al jaren verschuift de focus van tekst steeds meer naar beeld. Dit maakt dat video’s en foto’s echt een must zijn binnen je social media content. Zo geef je je doelgroep een duidelijk beeld, letterlijk, van je organisatie en de diensten of producten die je aanbiedt. Zorg hierbij voor een eigen unieke stijl, zodat je snel te herkennen bent. In die grote stroom informatie is het zeer van belang om op te vallen, zodat je je doelgroep het beste bereikt. Maak dan ook de keuze voor content van hoogwaardige kwaliteit. Geef je eigen touch aan je beeldmateriaal en gebruik op Instagram bijvoorbeeld altijd een zelfde soort filter, zodat je een mooie feed krijgt. Zorg dat je content past bij waar je bedrijf voor staat en wat je wilt uitstralen naar je doelgroep.
Maak een goede social media planning
Wat is er nu handiger dan je social media content vooruit te plannen? Juist, niets. Het is dan ook zeker aan te raden om een goede social media planning te maken. Het is weliswaar een grote opgave om je posts een maand vooruit te plannen, maar je neemt hierdoor wel de ruimte om content te maken die scoort bij je doelgroep. Haak in op speciale dagen, zoals onder andere de feestdagen, post reguliere content en plan deze per maand in. Zo zorg je voor een mooi overzicht en ben je er zeker van dat je iedere maand voldoende content plaatst. Is er iets wat je tussendoor wilt melden aan je doelgroep, dan kun je dit altijd tussendoor inplannen.
Werk aan community management
Met mooie content kom je al heel ver, maar zorgen dat de volgers van je bedrijf zich ook daadwerkelijk met je organisatie verbonden voelen, is ook een uitdaging. Daarom raden wij het je aan om zeker te werken aan community management. Zorg dat je zichtbaar bent en actief blijft. Like en reageer op wat je volgers onder je berichten plaatsen en verhoog zo de betrokkenheid. Door gebruik te maken van een persoonlijke benadering, zul je sneller een band met je volgers creëren. Stel vragen aan je volgers, lok reacties bij ze uit en beantwoord de vragen die zij je stellen. Dit zorgt voor meer betrokkenheid. Ook je privé berichten zijn belangrijk om in de gaten te houden. Een hoge reactiesnelheid zorgt dat volgers zich vrij voelen om je bedrijf een bericht te sturen. Zo maak je je volgers tot trouwe fans van je bedrijf.
Hecht waarde aan social media advertising
Ben je actief op social media met je bedrijf, dan zul je zeker ook advertising moeten inzetten. Het is organisch namelijk steeds lastiger geworden om je doelgroep te bereiken. Dit komt doordat je volgers niet al je content te zien krijgen. Maak je echter de keuze om gebruik te maken van advertising, en je gebruikt hier pakkende content bij, dan bereik je veel meer resultaat. Een immens voordeel van social advertising is dat je hiermee daadwerkelijk een specifieke doelgroep kunt bereiken, zoals de doelgroep die jij voor ogen hebt. Ook kun je eenvoudig bekijken wie je advertentie heeft gezien en waar dit in resulteerde. Via social media advertising kun je werkelijk van alles bereiken. Of je nu meer naamsbekendheid voor je bedrijf wenst of meer producten wilt verkopen. Het is dan ook zeker de moeite waard om hiervoor te kiezen.
Hulp nodig bij je social media strategie?
Al het succes van je bedrijf begint bij een goede social media strategie. Vind je het lastig om er zelf mee aan de slag te gaan en wens je hier hulp bij? Benader dan eens een specialist in marketing en social media. Zij kunnen jou perfect helpen om je online succes te vergroten en zorgen voor echt resultaat. Met de hulp van experts ga jij straks knallen met je social media strategie. Wij wensen je veel succes bij het toepassen van onze tips en/of het inschakelen van een professioneel marketingbureau!